Alexander Majda

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Keby som bol ministrom školstva

Pozrite sa ako si obyčajný človek, ktorý ma za manželku učiteľku matematiky, predstavuje riadenie najťažšieho rezortu.

Keby ste boli vymenovaný za ministra školstva na Slovensku

aké by boli vaše prvé kroky vo funkcii ?

Skôr ako zodpoviem Vašu otázku treba si ujasniť  nasledovné fakty:

1. Priemerná životnosť porevolučno - zamatových  ministrov školstva na Slovensku  je cca. 18 mesiacov.  Teda nerešpektovať tento fakt pri stanovení priorít každého kto nastupuje do tohto horúceho kresla je prinajmenšom neprezieravé. 

2. Školstvo na Slovensku je v rozklade, nemá víziu, nemá  koncepciu a naviac ani peniaze.  Teda bez toho aby sme sa obťažovali analyzovaním všelijakých rebríčkov, testov   alebo štatistikami je nesporné, že ľud nám postupne osprostieva.

3. Základom štátu je rodina ale pozor,  vrátane ministrovej.

 Minister má teda málo času, brutálne náročné úlohy a   naviac by   z jeho pôsobenia mala profitovať aj jeho rodina! 

Teraz k tým prvým krokom.

Skôr ako by som čokoľvek robil by som odcestoval na služobnú cestu do Fínska  a  hneď potom do Južnej Ameriky. 

To Fínsko chápeme ale prečo Južná Amerika?

Pokiaľ ide o to Fínsko tam by som vlastne ani ísť nemusel (Fíni, pravda až  na rautoch po pár vodkách ) , tvrdia že namiesto k ním sa máme vybrať do naších archívov lebo základy ich slávnej reformy tvoria totalitné nápady z bývalého východného bloku , špeciálne z  ČSSR a NDR. Ale nechoď tam keď si minister školstva!   Jednoducho ľudia by hneď na úvod stratili dôveru v moju kompetentnosť !    A Južná Amerika? - Na tom kontinente som nikdy nebol  a okrem toho viete koľko stojí spiatočná letenka do takého Santiaga de Chile?  

Vychádzam z toho, že minister má byť rozhľadený, scestovaný a naviac aj šetrný , že. 

Tak fajn ste späť doma plný nápadov a čo ďalej?

Už od čias ruských boľševikov je známe, že o všetkom rozhodujú kádre.  Takže prvá vec bude brutálna čistka priamo na ministerstve.   Pochopiteľne, že všetko by sa to dialo transparentne no tak by som novým ľudom mohol plne dôverovať.

Takže ministerstvo máme vyčistené a potom? 

Potom by prišli na radu riaditelia priamo riadených organizácii .  Opäť   žiadne bezhlavé prepúšťanie (ale hlavy pochopiteľne takmer určite padať budú). Každý  riaditeľ by ale dostal šancu a na osobný  pohovor by len  priniesol tri veci . Koncepciu rozvoja svojej organizácie (max 1xA4)  potom zoznam projektov ktoré organizácia rieši a nakoniec zoznam aktuálnych a plánovaných verejných obstaraní.

Prečo vyžaduje zoznam verejných obstaraní a projektov? 

Nuž to je jednoduché ide tu o peniaze. Presnejšie o preSmerovanie tokov  Slovenských Národných peňazí  tečúcich doteraz  cez rôzne Mosty na iné smerovanie a to k  Slušným ,Obyčajným,  možno aj Rodinne založeným ale  určite Progresívným  a Spoludržiacim ľudom  či osobnostiam.

A čo korupcia v rezorte? 

Žijeme na Slovensku a ešte k tomu v trhovom systéme takže boj s korupciou sa v skutočnosťi  nedá vyhrať ale verím, že sa dá aspoň remizovať.   Môj ideál je vybudovať na Stromovej (sídlo min. školstva)  prvý  takzvaný  "Kafkov" úrad.

??? 

Budem stručný.  Podstata je v tom, že   nikto v rezorte školstva  nebude nikoho stíhať ak bude dávať alebo brať úplatky. Veď koniec koncov kto by aj uveril, že v SR  existuje nepodplatiteľný úrad.  Ako som spomínal,  náš ľud  síce pomaly hlúpne ale stále dobre vie, že berú všetci. Novinka tohto systému (mimochodom v skutočnosti, nejde  o žiadnu novinku  lebo prvý raz sa o tomto svojráznom  prostriedku na boj s korupciou zmienil už Franz Kafka vo svojom románe Zámok)  je v tom,  že dať ale aj prijať úplatok môžeš  ale aj tak na Stromovej  nič nevybavíš!

Vráťme sa k reformám, počítam že nejakú už máte v hlave. 

 Pochopiteľne každý minister školstva musí priniesť reformu to je slovenský štandard  a viem, že ani ja sa tomu ako minister nevyhnem. Predchodcovia robili však zásadnú chybu v tom, že sa príliš venovali obsahu reforiem  no ja sa chcem zamerať hlavne na Názov reformy.   Ide o to, že za tých cca. 18 mesiacov sa žiadna reforma nedá reálne uskutočniť, no slušný názov sa snáď dá vymyslieť.

Môžete prezradiť, aspoň orientačne, o akých názvoch uvažujete ? 

Predbežne mám dva názvy Sokrates alebo  Orešnica . 

Pri Sokratovi ide o to prečo zomrel - odsúdili ho preto že kazil aténsku mládež ale ja som presvedčený že mládež  treba  kaziť  a čím skôr sa to udeje tým lepšie.  !  Neskazená mládež je totiž  konformná a neschopná priniesť nové veci , najmä teda pokrok a bez pokroku… to snáď ani netreba ďalej  vysvetľovať. 

Pri Orešnici ide o iný leitmotív.  Vták Orešnica tým, že  vyberá a skrýva oriešky borovice limba na prvý pohľad tú limbu likviduje no v skutočnosti je šíriteľom nových limb.  Tak aj my na prvý pohľad budeme budúcou reformou likvidovať školstvo ale v skutočnosti budeme prinášať takpovediac nové životy do spoločnosti.

Je to ako vidíte, extrémne zložité a bez pomoci odborníkov niet šance na kvalitný názov. Povedzme tá Orešnica, aká Orešnica borovicová alebo perlová či použiť rovno latinský názov Nucifraga columbiana?   Nezmätie to verejnosť?

A čo ta  kontraverzné témy ako osemročné gymnázia či vysoký počet vysokých škôl ?

Rušiť osemročné gymnázia určite treba , no na druhej strane nikto nemôže chcieť od poslancov , členov vlády ale  povedzme  aj od  podnikateľov  aby ich deti prežili najlepšie roky svojho exkluzívneho  života  fakticky  inkluzívne s  kadejakými sockami či  inými divnými komunitami.

To isté platí o vysokom  školstve,  nemôžeme predsa  dopustiť aby pomaly v každom okresnom meste bola univerzita !  No na druhej strane  ak niekto chce byť rektorom alebo takým prodekanom just musí žiť a pracovať povedzme len v Bratislave   či Košiciach ?

Mohli by ste sa vyjadriť trošku jasnejšie  budete  rušiť 8 r. gymnázia a VŠ  alebo ich nebudete rušiť


Ďakujem za vašu otázku.

A čo  taká povinná maturita z matematiky ?  Chystáte tiež nejaké zmeny v iných predmetoch?

Pokiaľ ide o matematiku tu je to úplne jasné, povinná maturita z matematiky bude  inak položím funkciu!   Môžeme sa baviť o prípadných dvoch stupňoch náročnosti ale to je tak všetko.

Táto vec je totiž pre mňa ale hlavne pre moju manželku, bývalú učiteľku matematiky, úplne principiálna.    Otvorene poviem, že ak by som sa stal tým ministrom a nepresadil by som povinnú maturitu z matematiky, tak mám  na krku rozvod  po 47 rokoch manželstva.

Ostatné predmety by som neriešil teda až na telesnú výchovu tu by som kompletne zrušil a nahradil cvičením pilates.

Zrušiť telocvik to je samo o sebe kontraverzné  ale  prečo ho nahradiť práve cvičením  pilates ? 

Treba to vidieť v súvislostiach.  Mládež od internetu neodtrhneme  ani  keby sme zaviedli  denne 4 hodiny povinnej telesnej výchovy.  Dôsledkom toho jej neustáleho surfovania, čekovania, lajkovania a tak ďalej je katastrofálny stav  ich chrbtíc, svalov , zápästí   a tak ďalej.   Keď na takúto mládež nasadíte  klasického telocvikára  so   všetkými ich  kotúľmi, šplhom na lane , preskokmi cez kozu či nedajbože koňa  máte do polroka polovicu triedy PN prípadne po úrazoch na ARO .  Všetci to vedia a tak sa telocvik postupne zmenil na predmet   ktorý  len imituje pôvodne zámery  telesnej výchovy ale neublíži,   no na druhej strane -  mládež to nepredstaviteľne nudí.   Môj názor je, že mládež na telesnej výchove  netreba unudiť ale treba ju liečiť  respektíve  uzdravovať.  Je fakt , že práve pilates je to najschodnejšou cestou ako kompenzovať  takzvané digitálne závislosti.

Ale má to aj iný, trochu osobný rozmer, v blízkej rodine mám zhodou okolností, človeka ktorý si cvičením Pilates už roky privyrába a iste by bol schopný napísať povedzme celoštátne povinnú  učebnicu Pilates.     

Nevyzerá to na rodinkárstvo ako vyšité?

Nepopieram vaše legitímné právo si to myslieť no pripomínam, že spomínanú zákazku by dostal víťaz štandardného verejného obstarávania.  Ja som len vyslovil presvedčenie, že by uspel a môžem to zodpovedne tvrdiť aj preto, že som tú učebnicu zhodou okolností už videl -   a je fakt dobrá.

Na záver  poprosím ešte  o váš názor na  to aké si osobne dávate šance  na to , že spomínané ciele ktoré ste si stanovili   aj úspešne naplníte?

Hovorí sa, že  častokrát  je dôležitejšia cesta po ktorej kráčate ako cieľ samotnej  cesty.   Ja pridávam : Na Slovensku je najdôležitejšie to, čo za to  "kráčanie"  dostanete.


Zo sucastnosti | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014